Textul integral poate fi citit aici.
Acest document a fost elaborat pe baza prezentărilor realizate de experții care au participat la conferinta „Educație, bună guvernare și securitate națională”, desfășurată la Cluj-Napoca în perioada 24-26 martie 2016.
Evenimentul a fost înscris în calendarul de activități organizate sub egida Dezbaterii Naționale pentru Educație și Cercetare – „România educată”, lansată de Administrația Prezidențială.
Lucrarea argumentează că școala românească are nevoie de schimbare, indică o serie de direcții principale ale schimbării și prezintă recomandări de transformări pe termen scurt și mediu în cadrul sistemului educațional și a contextului în care acesta operează.
Aspectele identificate sunt:
1. Capacitatea administrativă scăzută a statului, în special a Ministerului Educației Naționale și a Cercetării Științifice;
2. Finanțarea deficitară și ineficientă;
3. Utilizarea insuficientă a cercetării bazate pe date empirice în procesul de creare a politicilor educaționale;
4. Definirea, operaționalizarea și stimularea deficitară a performanței educaționale;
5. Modul deficitar de recrutare și motivare a personalului din educație;
6. Nivelul ridicat al inegalităţii de șanse școlare;
7. Nivelul ridicat al abandonului școlar;
8. Învățarea deficitară a normelor și competențelor democratice;
9. Dezvoltarea redusă a educației pe parcursul vieții;
10. Utilizarea redusă a resurselor educaționale deschise și accesul limitat la rezultatele cercetării finanțate din fonduri publice
11. Politicile educaționale puțin adaptate unui context demografic dinamic și unei piețe a muncii în schimbare.
Lucrarea susține că în absența unor schimbări substanțiale neîncrederea în sistemul educațional românesc va crește și mai mult, contribuind la declinul lui. De aceea, este necesar ca intensitatea dezbaterilor despre educație și gradul de cuprindere a actorilor implicați să crească, iar ritmul în care au loc schimbări să fie accelerat.
Schimbările semnificative din educație sunt posibile doar în condițiile alocării unor resurse suplimentare, într-un mod eficient și echitabil. Pe termen lung, însă, costurile realizării unui sistem educațional performant vor fi mult mai mici decât cele ale nereformării sistemului actual.
Textul integral poate fi citit aici.
Acest document a fost elaborat pe baza prezentărilor realizate de experții care au participat la conferinta „Educație, bună guvernare și securitate națională”, desfășurată la Cluj-Napoca în perioada 24-26 martie 2016.
Lista experților (în ordine alfabetică):
Daniela Alexe – Centrul Pentru Politici Educaționale
Remus Anghel – Institutul pentru Studiul Problemelor Minorităților Naționale
Alexandru Bindar – Uniunea Studenților din România
Luminița Costache – UNICEF
Marcel Cremene – Universitatea Tehnică Cluj-Napoca
Daniel David – Universitatea Babeș-Bolyai
Ligia Deca – Administrația Prezidențială
Mariana Dragomir – Asociația Learn & Vision
Christian Estermann – Centrul pentru Educație și Formare Profesională Concordia
Ciprian Fartușnic – Institutul de Științe ale Educației
Răzvan Florian – Institutul Român de Știință și Tehnologie / Epistemio
Anca Gaidoș – Fundația Noi Orizonturi
Maria Gheorghiu – OvidiuRo
Ciprian Ghișa – Transylvania College
Adrian Hatos – Universitatea din Oradea
Constantin Ionescu – Administrația Prezidențială
Alina Ionescu – Asociația Human Catalyst
Irina Ionescu – Administrația Prezidențială
Daniel Ioniță – Ministerul Afacerilor Externe
Șerban Iosifescu – Agenția Română de Asigurare a Calității Învățământului Preuniversitar
Silviu Ispas – Pactul Regional Nord-Vest pentru Ocupare si Incluziune Sociala (PROIS-NV)
Gabriel Istrate – Universitatea de Vest Timișoara
Claudiu Ivan – Centrul pentru Cercetare, Educație și Egalitate de Șanse Sociale
Mircea Kivu – Grupul pentru Democrație Participativă Plenum
Maria Kovacs – Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice
Cristian Litan – Universitatea Babeș-Bolyai
Liviu Matei – Central European University
Diana Morea – Universitatea Alternativă
Bogdan Murgescu – Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice
Horia Oniță – Consiliul Național al Elevilor
Andreea Petruț – Societatea Academică din România
Nicoleta Popa – Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și
Formării Profesionale
Daniel Pop – Centrul pentru Politici Publice CENPO
Cristi Popescu – Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România
Radu Puchiu – Cancelaria Prim-Ministrului
Corina Puiu – Teach for Romania
Iulius Rostaș – Corvinus University
Călin Rus – Institutul Intercultural Timișoara
Marian Staș – Liderii Mileniului Trei
Robert Santa – Centrul Pentru Politici Educaționale
Simona Șerban – Fundația Comunitară Cluj
Laurențiu Ștefan – Administrația Prezidențială
Daniela Vișoianu – Coaliția pentru Educație
Ovidiu Voicu – Fundația pentru o Societate Deschisă
Codru Vrabie – Funky Citizens
Autorii sunt recunoscători pentru comentariile primite din partea lui Adrian Hatos, Claudiu Ivan, Șerban Iosifescu, Daniela Vișoianu, Diana Certan, Marian Staș, Remus Anghel, Mircea Kivu și Silviu Ispas. Responsabilitatea pentru opiniile exprimate revine exclusiv autorilor acestui raport.