Solicitam Parlamentului reinfiintarea Comisiei de Cod electoral
Politică Fără Bariere, Centrul pentru Studiul Democrației și Centrul pentru Inovare Publică au trimis către Parlamentul României următoarea solicitare privind re-înființarea Comisiei de cod Electoral.
Dlui Călin Popescu-Tăriceanu, Președintele Senatului,
Dlui Liviu Dragnea, Președintele Camerei Deputaților,
În atenția liderilor de grupuri parlamentare din Senat și Camera Deputaților
București, 16 ianuarie 2017
SOLICITARE DE ÎNFIINȚARE A COMISIEI DE COD ELECTORAL
Organizațiile membre ale Campaniei Politică fără Bariere, alături de Centrul pentru Inovare Publică și Centrul pentru Studiul Democrației, vă solicită să inițiați demersurile pentru constituirea unei comisii speciale pentru elaborarea Codului electoral, conform art. 8 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului.
În viziunea noastră, această Comisie ar trebui să aibă obiectivul de a armoniza și unifica procedurile de organizare a alegerilor, pentru toate tipurile de scrutin. Codul electoral ar trebui să coroboreze prevederile din legile electorale (Legea alegerilor parlamentare, Legea alegerilor locale, Legea alegerilor pentru Parlamentul European, Legea alegerilor pentru Președintele României, Legea referendumului, Legea votului prin corespondență) cu prevederile din ale legi care au impact asupra procesului electoral (Legea partidelor politice, Legea finanțării partidelor și campaniilor electorale, Legea administrației publice locale).
Adoptarea Codului Electoral și amendarea legilor amintite sunt necesare pentru a corecta limitele și inadvertențele actualei legislații. Anul 2017 oferă o fereastră de oportunitate pentru adoptarea Codului Electoral, între două perioade electorale aglomerate. Inițierea rapidă a procedurilor va permite adoptarea noilor norme cel mai târziu în primăvara anului 2018, cu cel puțin un an înaintea alegerilor europarlamentare, conform recomandărilor Comisiei de la Veneția, însușite și de Curtea Constituțională a României.
Amintim că o comisie similară a fost înființată prin Hotărârea 18/2013 a Parlamentului României. Apoi, în urma consultărilor cu mai multe organizații neguvernamentale, Hotărârea Parlamentului 1/2015 a extins mandatul Comisiei comune pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale. Astfel, în cursul anului 2015, prin colaborarea dintre Comisia comună, Autoritatea Electorală Permanentă și mai multe organizații ale societății civile, au fost adoptate
- Legea 113/2015 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale;
- Legea 114/2015 privind modificarea și completarea Legii partidelor politice;
- Legea 115/2015 privind alegerea autorităților administrației publice locale;
- Legea 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților;
- Legea 288/2015 privind votul prin corespondență.
După cele două runde de alegeri din anul 2016, constatăm că persistă unele discrepanțe între regulile aplicabile în procesul electoral, în funcție de tipul alegerilor (locale, parlamentare, europarlamentare sau prezidențiale). Prin aplicarea unor reguli destul de diferite în cursul proceselor electorale (procedurile de votare, modalitățile de constituire a birourilor electorale, procedurile de acreditare a observatorilor sau exercitarea votului prin corespondență), pot fi afectate negativ:
- capacitatea Autorității Electorale Permanente de a dezvolta într-un mod eficient și profesionist Corpul experților electorali,
- predictibilitatea proceselor decizionale, prin aplicarea unor reguli tehnice diferite la fiecare rând de alegeri, respectiv
- capacitatea alegătorilor și a publicului larg de a înțelege procesele electorale, ceea ce scade încrederea cetățenilor în procesul electoral și vulnerabilizează democrația.
Organizațiile membre ale Campaniei Politică fără Bariere, alături de Centrul pentru Inovare Publică și Centrul pentru Studiul Democrației, lucrează la sistematizarea discrepanțelor amintite. Așa cum am procedat încă din toamna anului 2014 și pe parcursul anului 2015, vom iniția consultări cu toate grupurile parlamentare și Autoritatea Electorală Permanentă, pentru a identifica în mod corect nevoile de armonizare și/sau de nouă reglementare. Analiza preliminară arată că ele ar putea fi sistematizate în patru categorii:
- procedurile aplicabile în perioada electorală;
- procedurile privind finanțarea partidelor și campaniilor electorale;
- procedurile de respectat în perioadele dintre scrutinele electorale sau referendare;
- prevederile substanțiale aplicabile partidelor politice și campaniilor electorale.
Având în vedere motivele enunțate mai sus, considerăm oportună înființarea Comisiei comune speciale pentru elaborarea Codului Electoral și vă solicităm să demarați procedurile necesare pentru constituirea ei la începutul sesiunii ordinare a Parlamentului României, după 1 februarie. Rămânem încrezători în continuarea unui dialog constructiv și așteptăm răspunsul dumneavoastră.
Semnatari
Coaliția Politică fără Bariere
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul pentru Studiul Democrației
==